sobota, 28 marca 2015

Sernik krakowski


 Chodził za mną klasyczny, tradycyjny, ciężki, serowy, prawdziwy sernik, a za taki uważam tylko  sernik krakowski.
Bez wątpienia, to razem z sernikiem z brzoskwiniami mój ukochany przepis na sernik, do którego wracam jak bumerang. 
Ciężki, wilgotny, kremowy, na kruchym spodzie, z rozpoznawalną kratką, polany lukrem -  sernik wręcz idealny!
Żaden się temu nie równa:)

Składniki:


spód i kratka
  •  250 g mąki 
  • 125 g cukru pudru 
  •  2 łyżeczki cukru waniliowego ( u mnie domowy)
  •  125 g zimnego masła 
  • 1 jajko
masa serowa
  •  1 kg tłustego twarogu  
  • 8 jajek 
  • 100 g miękkiego masła 
  • 250 g cukru pudru 
  • 3 łyżki cukru waniliowego 
  • 3 łyżki mąki ziemniaczanej  
  • 100 g rodzynek
     
dodatkowo: 
  • 1 żółtko
  • lukier
Składniki na ciasto zagnieść.
Podzielić w proporcjach 2/3 i 1/3.
Dwie części ciasta schłodzić w lodówce ok. 1h.
Większą częścią ciasta wylepić dno formy (30x20), nakłuć i podpiec w 180C ok. 15 minut.
Wystudzić.
Masa serowa.
Ser zmielić (trzykrotnie).
Masło utrzeć z cukrem i cukrem waniliowym.
Powoli dodawać po jednym żółtku, później po łyżce zmielonego twarogu. 
Ucierać aż wszystkie składniki dokładnie się połączą.
Do masy dodać mąkę i rodzynki.
Białka ubic na sztywna pianę.
Delikatnie wymieszać z masą serową.
Masę serową wylać na podpieczony spód.
Pozostałą część ciasta rozwałkować, pokroić w paski.
Z pasków ułożyć kratkę na wierzchu.
Kratkę posmarować roztrzepanym żółtkiem.
Sernik piec 50-60 minut w 170C.
Po upieczeniu wystudzić w lekko uchylonym piekarniku.
Zimny sernik polukrować.












Wielkanocne Smaki - edycja V Wielkanocne Wypieki

35 komentarzy:

  1. Wspaniale wygląda ten sernik! :)
    Świetny pomysł!*.*

    OdpowiedzUsuń
  2. Antenka, masz rację.Sernik powinien być ciężki. Tak mi się kojarzy. Wspaniały przepis !

    Pozdrawiamy serdecznie
    Tapenda

    OdpowiedzUsuń
  3. I właśnie takiego przepisu szukałam na święta:-) Dzięki, jesteś wielka!

    OdpowiedzUsuń
  4. Mój ukochany sernik <3 idealny na święta:))

    OdpowiedzUsuń
  5. Piękny i na pewno bardzo smaczny :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Wygląda fantastycznie, uwielbiam:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Pięknie wygląda. Cudna kratka wyszła. :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Świetny, smaczny, klasyczny sernik. Pięknie go upiekłaś. Dawno takie nie piekłam i nie jadłam... :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Świetnie wygląda a smakuje pewnie jeszcze lepiej:) Szykuje się upiec go na święta:) aa jakie są wymiary blachy na te proporcje??

    OdpowiedzUsuń
  10. Na jak dużej blaszce piekłaś ten sernik?

    OdpowiedzUsuń
  11. jaka duża blacha?

    OdpowiedzUsuń
  12. Sernik już w piekarniku. Mam nadzieję, że wyjdzie pyszny :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Cudowny, ale mi smaku narobiłaś! :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Proszku do pieczenia nie potrzeba do ciasta ?

    OdpowiedzUsuń
  15. Spód wygląda jak nieupieczony.

    OdpowiedzUsuń
  16. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  17. Można zmielić w thermomix ser?

    OdpowiedzUsuń
  18. Ale smakowicie wygląda sernik :D

    OdpowiedzUsuń
  19. A do jeśli mam blaszkę 25x35 i takiej wielkości chciałabym upiec sernik? I jeśli chciałbym aby był nieco wyższy? Podwoić proporcje składników? Ile wtedy piec?

    OdpowiedzUsuń
  20. Sernik wygląda przepysznie ale mam pytanie. Piec w 170 C a do ilu stopni nagrzac piekarnik przed włożeniem surowego? Gorąco pozdrawiam i z góry dziękuję za odpowiedź

    OdpowiedzUsuń
  21. Apetyczne wygląda muszę go zrobić

    OdpowiedzUsuń
  22. A czy piec z termoobiegiem czy bez termoobiegu?

    OdpowiedzUsuń
  23. M a co jeżeli mam blachę 35/25 to jakie proporcje i czy dłużej piec proszę o odpowiedz

    OdpowiedzUsuń
  24. Według mnie do kruchego powinien być dodany proszek do pieczenia

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...