sobota, 20 lipca 2013

Jagodzianki



Jagodzianki, to bez wątpienia jeden z najwyraźniejszych smaków z mojego dzieciństwa.
Nie było mowy o lecie i wakacjach bez jagodzianek;)

Pamiętam dobre czasy, coroczne urlopowanie nad polskim morzem, wodę, gorący piasek i siebie wraz z siostrą, bezkarnie zajadającymi się świeżutkimi, pachnącymi, drożdżowymi, słodkimi bułeczkami, wypełnionymi po brzegi cudownymi jagodami.

Równie cudowne były potem nasze buzie i języki;)
Śmiechu przy jedzeniu jagodzianek, zawsze miałyśmy co niemiara.

Po latach, z wielkim sentymentem, powracam do tego wypieku, chcąc przybliżyć swoim maluchom, chociaż kawałek własnego dzieciństwa:)

Miło teraz patrzeć na ich szczęśliwe, ubrudzone od jagód, uśmiechnięte buziaki:) 
Zupełnie tak, jakby czas, cofnął się o jakieś dwadzieścia lat..

Składniki (na 12 sporych jagodzianek):
  • 500g mąki
  • 250g mleka
  • 100g masła
  • 2 kopiate łyżki mascarpone
  • 2 jajka
  • 7 łyżek cukru
  • 25g świeżych drożdży
  • 2-3 łyżki cukru pudru
  • 300g jagód
Drożdże wymieszać z 5 łyżkami ciepłego mleka, 1 łyżką cukru i 2 łyżkami maki.
Zaczyn odstawić na 20 minut do wyrośnięcia.
Resztę mleka, mascarpone, masło i cukier podgrzać do rozpuszczenia się składników.
Dodać roztrzepane jajka i mąkę.
Całość połączyć z zaczynem i dokładnie wyrobić luźne ciasto.
Ciasto na jagodzianki odstawić na ok. 45 minut w ciepłe miejsce do wyrośnięcia.
Wyrośnięte ciasto podzielić na ok. 12 kulek.
Każdą kulkę rozpłaszczyć w dłoniach, robiąc z nich placuszki.
Na każdego placuszka nakładać jagody (wcześniej jagody wymieszać z 2-3 łyżkami cukru pudru).
Każdą jagodziankę zlepiać, tworząc lekko podłużną bułeczkę.
Jagodzianki, odstawić zlepieniem do dołu na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia na ok 15-20 minut do ponownego wyrośnięcia.
Drożdżówki piec 15-20 minut w 200C do zrumienienia.
Upieczone i wystudzone jagodzianki polać lukrem.




Kwaśnie, no właśnie Z dziećmi i dla dzieci

28 komentarzy:

  1. Korzystałam z tego samego przepisu na jagodzianki. Jest bardzo bardzo dobry. :) Dziś je powtarzam!

    Pozdrawiam, A.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. moim zdaniem, to najlepszy przepis na jagodzianki:) robiłam ich kilka wersji, ale z tego przepisu jagodzianki wychodzą najsmaczniejsze. Ciasto jest puszyste, delikatne, a przy tym drożdżówka długo zachowuje swoją świeżość:)
      również pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  2. teraz wszyscy robią jagodzianki! :]

    OdpowiedzUsuń
  3. pycha, uwielbiam jagodzianki :)zjadłabym kilka na śniadanie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. łakomczuszek;) ja naraz dałam radę jednej;)

      Usuń
  4. również się kiedyś nimi zajadałam, teraz rzadziej i jak już to domowe:) jakoś drożdżówki u mnie nie królują, wolę słone rzeczy:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dokładnie jestem tego samego zdania,nie ma jak domowa jagodzianka:)

      Usuń
  5. Mmm, pychotka ;) Zrobię siostrze, bo uwielba jagódki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. szczerze polecam ten przepis:) sprawdzony, a jagodzianki wychodzą fenomenalne!

      Usuń
  6. jakie ładne, równiutkie:)
    dziękuje za udział w jagodowo nam 5!

    OdpowiedzUsuń
  7. Śliczne jagodzianki. Bardzo lubię. To obowiązkowa pozycja latem :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Skorzystałam z przepisu i jestem zachwycona! Do tej pory, jeśli chodzi o ciasta drożdżowe wychodziła mi jedynie pizza, po raz pierwszy słodkie ciasto drożdżowe wyszło mi miękkie, delikatne i po prostu smaczne. Upiekłam bułeczki wieczorem a do rana zostały tylko 3 sztuki :)
    Początkowo ciasto było zbyt luźne, wręcz lejące, więc dodałam dodatkowe 3 łyżki mąki i to w zupełności wystarczyło

    Pozdrawiam serdecznie i bardzo dziękuję za podzielenie się przepisem :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Zapomniałam jeszcze: kilka bułek zamiast jagodami nadziałam twarogiem zgniecionym z surowym jajkiem i cukrem - wyszły naprawdę pyszne. Zastanawiam się też nad możliwością nadziewania bułeczek innymi owocami. Pomyślałam o jabłkach pokrojonych na plasterki z cynamonem, może śliwki? Masz jakieś sugestie co do różnych wariantów nadzienia?
    Takie bułeczki byłyby świetne na drugie śniadanie do szkoły dla dzieciaków :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. bardzo się cieszę, że wyszły i smakowały:D:D:D
      CO do wariantów nadzienia, myślę że śmiało można dowolnie eksperymentować i nadziać bułeczkę tym czym lubimy:) ((budyń, dżem, brzoskwinie, jabłko cynamon, truskawki, maliny, twarożek)
      Ja z tego przepisu skorzystałam również kiedy piekłam bułeczki z czekoladą. Zamiast jagód włożyłam do środka 3 kostki, gorzkiej czekolady. Wyszły równie pyszne;) Moi synkowie byli zachwyceni! Takie bułeczki są idealne na drugie śniadanko dla takich maluchów.
      Pozdrawiam serdecznie!

      Usuń
  10. Ja tez uwielbiam jagodzianki! Zreszta kto nie? :)

    Dziekuje za udzial w akcji!
    Kasia
    lejdi-of-the-house.bloog.pl

    OdpowiedzUsuń
  11. Jagodzianki mogę jeść 24/h:)Pięknie Ci się upiekły:)

    OdpowiedzUsuń
  12. jakie one ładne! mogę porwać jedną? ;)

    OdpowiedzUsuń
  13. just blogwalking.. Nice post and have a nice day :)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...